Hur man får studenter vid LTU att stanna i Luleå

Förra veckan gick jag spontant genom regnbågsallén på LTU och började ställa frågor till studenter. Exempel på frågor var: "Hur mycket visste du om Luleå innan du börja läsa på LTU" och "Vad har du för tips på hur man marknadsföra Luleå ännu bättre"...


"Jag visste ingenting om Luleå när jag flyttade hit från Linköping. Jag hade gärna sett att man skickade ut information när man blivit antagen så man vet vad som finns att göra." - Frida, 19 år.

"Erbjud en broschyr med samlad Luleå-information när man tar emot det kostnadsfria busskortet som gäller i 4 månader. Man har ett gratis busskort, men ingen aning varför man ska använda det? Vad finns det att göra?" - Henrik, 24 år.

"Involvera studenter i utvecklingen av Luleå.. ex. byggnadsprojekt. Det byggs ju överallt! Jag går Civilingenjör Arkitektur och skulle tycka det var sk-tkul om man blev tillfrågad av ex. kommunen att rita något.. typ som ett projekt. Jag läste att Tyréns involverar studenter i slussenprojektet.. jag vill också göra något sånt!" - Andreas, 21 år.

"Mer studentevenemang på stan! Alltså studenter som får anordna något för studenter. Kan vara allt från shoppingkvällar till fester.. och till studentvänliga priser. Det kommer göra så att iallafall jag tar bussen in till stan." - Anna-Karin, 21 år.



Inga kommentarer: