Hägnan

För er som inte har någon aning om vad "Hägnan" är, så är det ett friluftsmuseum i Gammelstaden i Luleå.

Museet är ett stort kulturhistoriskt område med byggnader från 1700 till 1900 talet.
Under hela året sker det aktiviteter som ex. idag - Nationaldagen. Populärast är midsommarfirandet den 20 juni. Vill du läsa mer om vad som händer på Hägnan, klicka här.

Stannar du i Luleå över sommaren så rekommenderar jag att du laddar plånboken med kontanter och tar bussen hit ut! Ta busslinje nr 9 mot Gammelstaden och hoppa av på Kyrktorget. Det finns gott om gräsytor, så ta även med en filt och en picknickkorg med fika och något att dricka.



Fräcka fotöljer? Ögonfröjd?
- Dom platserna måste jag undersöka närmare när jag återvänder hit igen i juli under Medeltidsdagarna.





+25 grader i luften.. idag är det inte kul att vara ett får.




Här kan man köpa godis, souvenirer och presenter


Nordsvenskar (en sån vill jag ha i julklapp!)



"Ljugarbänk"
- Är en populär och målande beskrivning på en träbänk man kan sitta och prata på med vänner. Är mest förknippat med sommaren och landsbygden eller småorter.





I bagarstugan bakades det Klådda (mjukbröd)
Hade kunnat bosätta mig där inne.. nybakat bröd luktar så himla gott!





Folkdansuppvisning



Folkdansuppvisningen (inspelad)






Inga kommentarer: