Utnyttja din studietid till 100%

Jag hade en otroligt inspirerande lunch tillsammans med Emelie på Exjobb för några veckor sedan och vi kom in på just hur viktigt det är att ta vara på sin tid som student.

Att visst, man ska plugga, gå med i en av skolans föreningar och gå ut på STUK. Men är det att utnyttja sin studietid till fullo? Nej!

Vad som gör LTU så grymt är att dom har flera samarbeten med företag.
Vi har LTU Karriär som hjälper till med CV, har föreläsningar, workshops.. sen har vi även Exjobb som har en direkt koppling ut till näringslivet. Att ta kontakt med dessa två tidigt i din utbildning kan vara avgörande till om du får jobb efter din examen. Det gäller helt enkelt att visa framfötterna! 3-5 år går fort, utnyttja den tiden väl!


Arbetsmarknaden är konkurrenskraftig! Det gäller att stå ut ur mängden och om du redan som student visar vad du vill göra, kan jag garantera att du har ett jobb första dagen du står som nyexaminerad.

Du behöver inte alltid ha en direkt plan på vad du vill. LTU hjälper dig att hitta någon att bolla idéer med. Men gå tillbaka till den tanken du hade när du sökte utbildningen du läser. Vad visualiserade du dig när du tryckte på knappen "ansök"? Vart såg du dig arbeta? Bygg ditt mål efter det.

Själv hade jag siktet mot Stadshuset. Vad jag ville bli hade jag egentligen ingen aning om, bara att jag ville vara med och utveckla Luleå på något sätt.. och nu har jag samarbete med världens bästa Utvecklingskontor!

Jag har aldrig satt upp mål eftersom jag varit rädd för att misslyckas. Men för ett år sedan gick jag ur min trygga zon, sökte in på Politik och samhällsutveckling och tänkte att det är nu eller aldrig.

Sluta lyssna på vad andra i din närvaro säger. Att fråga din familj, din släkt eller dina vänner om råd är det dummaste man kan göra. Dom kommer mest troligt ifrågasätta vad du vill göra.. men det inte av missunnsamhet, utan för att dom vill att du ska känna dig trygg. Men trygghet är inte för alla. Allra minst för dig som är som mig, entreprenör! Vi gillar att leva otryggt och vi gillar att chansa. Hade jag lyssnat på människor omkring mig istället för att följa min dröm så hade jag varit ingenjör eller sjuksköterska idag. Arbeten som verkligen inte klaffar ihop med mina egenskaper eller personlighet.

Vill du ha råd, ring någon som inte känner dig. Jag kan mer säkerhet säga att denna person kommer göra vad som helst för att få hjälpa dig.

Inga kommentarer: