Studiemotivation

Igår fick jag frågan: "Vad gör du för att hålla dig motiverad?".. förutom att hinka i mig mycket kaffe så hänger jag rätt mycket på Youtube måste jag erkänna. Att söka på "motivational speeches" gjorde att jag vågade ta steget och söka in på min utbildning. Jag håller även på med annat utöver studierna, vilket är otroligt viktigt! Att sysselsätta sig med meningsfulla saker som gör att man växer som människa.


Motivation är ingenting man har 24/7. Antingen har man det eller så inte. Motivation påverkas beroende på omgivningen och alla genomgår svackor under studietiden. Det är fullt normalt. Men det finns vissa saker man kan påverka för att motivationen ska hålla i sig längre:

Försök att sålla ut energisluckare ur ditt liv. Du vet, dom som inte peppar dig eller som ifrågasätter dina mål och dina drömmar. Även människor som pekar ut dina svagheter. Allvarligt? Vem vill vara uppe i en sån? För du vet väl att humör smittar av sig? Och det är det jag menar, är du omotiverad och ständigt har någon som ställer sig negativ till det du säger, kommer till slut övertyga dig till att det du säger är en dålig idé.

Att ha en positiv inställning är otroligt viktigt! Se inte hinder som ett stopp, utan som en utmaning! Försök även att tänka att allting har en mening. "Nähäpp! Det var ingen meningen att jag skulle klara tentan den här gången. Men det kanske är bra? Nu kommer jag plugga extra hårt, vilket gör att jag kommer klara omtentan galant!". Att träna sin inställning tar tid och ingenting som händer över en natt.

Lura hjärnan och bit ihop! Någon gång kommer du tvingas läsa en kurs på programmet som du helst velat slippa. Men oavsett vad det handlar om, lura dig själv att tycka att något är intressant och försök koppla ihop det med någonting i din vardag. Detta kallas länk-metoden och är även en slags minnesteknik.

Sluta skjuta upp pluggandet! Att ha eftersläpande poäng leder till onödig stress. Om du känner att motivationen är nere på noll kl. 07:00 på morgonen, sätt dig vid skrivbordet och ge det 10 min. Den här metoden fungerar på mig, för när man väl satt igång är det svårt att sluta.

Gör upp ett pluggschema och håll dig till det! Att hoppa över en dag och tvingas plugga dubbelt dag 2 känns inget vidare.

Belöna dig själv. Lägg undan studiepengarna till att ge dig själv en morot om du klarat en kurs eller ett delmål (en inlämning). Exempelvis massage, frisörbesök, tidningsprenumeration, konsert, bio, resa.

Sänk kraven. Jag tror att jag skrivit om det här förut, men att släppa alla krav kan göra att motivationen kommer. Det du pluggar ska kännas roligt och intressant. Ha det i åtanke och inte att du MÅSTE klara VG på tentan. Det är inte motivation utan ett krav.. och krav leder till stress och i vissa fall ohälsa.

Inga kommentarer: